חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תיירות אקולוגית – סיור באתר דודאים

אתר דודאים מרכז מבקרים

מסע בעקבות שקית האשפה

מה קורה לשקית הזבל שלנו אחרי שהיא מושלכת לפח הירוק?

זו לא שאלה שאנחנו מרבים לשאול את עצמנו, ונושא שמסיבות ברורות פחות נעים לנו לעסוק בו.

 Not In My Back Yard או בתרגום חופשי "לא בחצר האחורית שלי". בואו נודה על האמת,  נוח לנו להתעלם באלגנטיות מהנושא. יש לזה אפילו מונח מקצועי: הכחשת פסולת. על אף שבשנים האחרונות קיימת מודעות גוברת לנושא הסביבתי, לחשיבה ירוקה ולשינוי פרטי וציבורי שנדרש מאתנו כחברה, נושא המחזור בישראל לא ממש תפס. 

בעקבות סיור באתר דודאים, זכיתי לקריאת השכמה נוספת, ולתזכורת, כמה חשובה המודעות שלנו לנושא, וכמה רבה היא עוד הדרך. 

אתר דודאים מרכז המבקרים

כמה זה עולה לנו? תרבות השפע

כדי לצאת למסע הריחני בעקבות שקית הזבל שלנו, צריך קודם כל לקחת צעד אחורה, ולדבר על תרבות הצריכה והשפע. רגע לפני שנבין מה בעצם קורה לאשפה שלנו אחרי שהיא נזרקת אל הפח הירוק, צריך להסתכל באומץ למציאות בפנים, ולשאול את עצמנו כמה שאלות חשובות:

כמה אוכל אנחנו זורקים כל יום? כמה זוגות נעליים יש לכל אחד מבני המשפחה? כמה צעצועים יש לילדים שלנו? ובכמה הם באמת משחקים? כמה פעמים אנחנו רוכשים קצת יותר ממה שאנחנו צריכים באמת כי יש מבצע או הנחה? האם אנחנו משתמשים בכלים חד פעמיים כי זה יותר נגיש ונוח? ומה לגבי העטיפות של כל המוצרים? 

בימים אלו של מבצעי סוף העונה, בלאק פריידיי ויום הרווקים הסיני מיוצרים טונות של פסולת: אריזות, שקיות, קופסאות ועוד. 

מרכז המבקרים של אתר דודאים
אתר דודאים סיור אקולוגי
סיור אקולוגי
מרכז המבקרים אתר דודאים
מרכז המבקרים עוצב על ידי האמנית בריג'יט קרטייה - הכל מחפצים שנזרקו לפח

מופע ציפורים בשמי הנגב

כשינינה, חברתי הבלוגרית הזמינה אותי לסיור באתר דודאים, אני מודה שהיססתי לרגע. מה לי ולאתר הטמנת זבל? אבל הסקרנות גברה על הרתיעה הראשונית, וגם הקרבה לבית עזרה כמובן.

את הסיור פתחנו באתר רימון המנוהל על ידי אבנר חיון (חיון אקולוגיה), בשדות רוחמה, רבע שעה נסיעה מהבית. אבנר הסביר לנו על תהליך הפקת קומפוסט משובח מפרש עופות ופרות (או במילים פחות מצוחצחות: צואה) המתבצע באתר. הקומפוסט המיוצר במקום עובר לחקלאיי האזור לדישון השדות. גולת הכותרת של הביקור היה מופע מרהיב שביצעו הזרזירים מעל שדה תפוחי האדמה. כפי שנראה בהמשך, הזבל מושך אליו את העופות, ואלו באים בהמוניהם. המראה של הדיות המסודרות על הממטרות בסדר מופתי הותיר רושם על כולנו. 

זרזירים בנגב
זרזירים מעל אתר רימון בנגב
שדה תפוחי אדמה בתרונות רוחמה

מיחזור או הטמנה?

במרכז המבקרים בדודאים, מנהלת קשרי הקהילה של האתר – תמר אדמתי המקסימה, עושה לנו קצת סדר בבלגן, ומסבירה לנו על תהליך הטיפול בפסולת בישראל. בישראל מיוצרים כמיליוני טונות של פסולת ביתית, פסולת בנייה ופסולת עירונית ומסחרית. אתר דודאים אחראי על הטיפול בפסולת הביתית של תושבי הדרום מאשדוד ועד מרכז הנגב. כעשרים אחוזים בלבד מהפסולת בישראל עוברים למיחזור, ואילו שמונים אחוז להטמנה. שטחי ההטמנה של המדינה הולכים ואוזלים והשאיפה היא להביא למצב הפוך בו רוב הפסולת ממוחזרת ולא מוטמנת. 

אתר דודאים
סיור באתר דודאים

לאן הציפורים עפות?

כשאנחנו יוצאות לסייר באתר עצמו, או למעשה בחלקים בהם ניתן לסייר בביטחה, הדבר הבולט ביותר הוא הכמות האדירה של העופות החגים מעל האתר. הציפורים שמגיעות לכאן, לא ממהרות להמשיך הלאה בדרכן לאפריקה, ולמעשה פשוט נתקעות כאן. הן נהנות מבופה "אכול ככל יכולתך" ומשקלן עולה בהתאם. באתר עוקבים אחרי הציפורים במסגרת מחקר מסודר.

עופות מעל אתר דודאים
בור הטמנה באתר דודאים
בור הטמנה חדש באתר
ייצור קומפוסט מפסולת באתר דודאים
קומפוסט המיוצר באתר אחרי מיון הפסולת

חשיבה ירוקה

באתר נבנה כעת מתקן חדש ומתוחכם שמטרתו לייעל את תהליך ההטמנה. כחלק מתהליך הטיפול והמיון הופכת חלק מהפסולת לקומפוסט המשמש כדשן גינון. שימוש נעשה גם בגז המתאן המופרש בתהליך ההטמנה לצורך ייצור חשמל ירוק. גם הנוזלים המופרשים מהפסולת מופרדים ועוברים תהליך של טיהור ושימוש חוזר.

דיה מעל אתר דודאים
בתרונות רוחמה סיור אקולוגי

הביקור באתר מעורר ביתר שאת את המודעות לכמויות האדירות של הזבל שאנו מייצרים. בעיני מדובר בביקור חובה לכל אחד ואחת. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה אנחנו יכולים לעשות כדי לצמצם את הפגיעה בסביבה, ולעשות כמיטב יכולתנו כדי להפחית את כמות הפסולת. 

שימו לב: הביקור באתר מגיל ארבעה עשרה ומעלה, ובתיאום מראש בלבד. 

אתר דודאים

תודה רבה לתמר אדמתי ולאתר דודאים על סיור מרתק, ותודה לינינה על ההזמנה להצטרף.  תוכלו לקרוא בבלוג של ינינה על המשך הסיור בקיבוץ חצרים. 

ינינה זסלבסקי אפק – אפקים מטיילים

מרכז המבקרים אתר דודאים

טיפים מעשיים להפחתת הפסולת האישית

שימוש חוזר! בצנצנות הזכוכית הריקות אני מאחסנת עדשים, שקדי מרק, קטניות, אגוזים ומה לא. בצנצנות קטנות יותר, אני שומרת את כל חומרי היצירה הקטנטנים : פונפונים, עיניים מתגלגלות, חרוזים וכדומה. את דליי היוגורט וסלסילות הפטריות העבירו לגננות או למורות, הן יאהבו אתכן! וזה עוד לפני הפח הכתום.

בגדים (שופינג): הצעקה האחרונה בעולם האופנה היא שיטת הקפסולה. השיטה אומרת שבארון שלכם צריכים להיות כמה פריטים יפים והסוד טמון בשילובים (מיקס אנד מאצ'). אז לא צריך לרכוש עוד ועוד פריטים שבסוף לא נלבש. בגדי יד שנייה: אני אוהבת לקבל שקיות של בגדים משומשים, ועוד יותר אוהבת להעביר הלאה את הבגדים של הילדים שגדלו. זה חסכוני ואקולוגי מאוד. 

קניות בסופר און ליין: אנחנו כבר כמה שנים מזמינים באינטרנט. לא נכנסים לסופרים הגדולים, לא מתפתים למבצעים, לא קונים כמויות כי יש הנחה. יש רשימה קבועה, בודקים מה חסר ומזמינים מה שצריך לשבוע הקרוב.  אלו שלושה דברים שעובדים אצלנו מצוין. מה הטיפ שלכם?

מרכז המבקרים אתר דודאים

לסיכום: מי ידע שסיור אקולוגי יהיה מרתק כל כך?  אני ממליצה בחום על הסיור באתר. תוכלו לשלב אותו עם טיול ביער להב, או בבאר שבע הקרובה, או לטייל בצפון הנגב. מוזמנים לקרוא עוד המלצות בפוסט שכתבתי על האזור: 

טיולים ואתרים בצפון הנגב

רוצים תכנית טיול מותאמת אישית?

צרו קשר

053-5295959
לחץ כאן

יכול להיות שתתעניינ/י גם בזה:

האי קאפרי

טיול בדרום איטליה

חבל קמפניה שבדרום איטליה הנו אחד המקומות היפים בארץ המגף. שילוב מושלם של נופים מרהיבים, אוכל טוב ואנשים מקסימים. מתאים לטיולים במיוחד בסתיו ובאביב

פריז עם אהובתי- או איך נולד לו חלום שגרם לי להצמיח כנפיים

טיול בת מצווש וטיול 40 בפריז המהממת. מה עוד אפשר לבקש? בעקבות החופשה המושלמת הפכתי למתכננת טיולים ונולד לו הבלוג

סתוניות בתל גודד פארק בריטניה

טיולי סתיו בארץ

עונת הסתיו מושלמת לטיולים בארץ. אספתי שלוש המלצות לטיולי סתיו קסומים ואתרים בארץ מצפון ועד דרום. צאו לטבע!

18 תגובות

  1. נעה, פוסט מצויין שכולל גם המלצות מעשיות מעולות! תודה שהצטרפת אלי בלסיור הזה. התמונות שלך נפלאות והפוסט מעבביר את החחויה והמסר.

    1. תודה רבה ענבל, אכן נושא כאוב. יש גם רשויות שממש לא נרתמות לנושא, ואז גם אם מישהו כבר רוצה למחזר זה לא פשוט. נקווה שישתפר
      ושוב תודה על המחמאות

  2. פוסט מעניין וחשוב, נעה. אמנם ישראל בתחילת הדרך במה שקשור למחזור אבל כל צעד משמעותי.
    בהולנד יש מודעות רבה לנושא ועדיין לא מספיק מסתבר.

    הטיפים שלך מצויינים, אני יכולה להוסיף כמה:
    שימוש בשקיות רב-שימושיות בסופר, מיחזור ניילונים לשימושים ביתיים שונים ואם כבר הולכים לעשות שופינג, לשאול את עצמכם שוב ושוב האם אתם באמת צריכים את הדבר הזה.

  3. היה לי מעניין לקרוא ואשתדל לאמץ את הטיפים שלך. אני מקפידה על הפרדת אשפה כבר שנים רבות ורק חלק קטן מהאשפה שהמשפחה מייצרת הולך לפח הירוק. ועדיין יש כל כך הרבה אריזות שלא השתלטתי עליהם. בתחושתי רוב הציבור מסביב מזלזל בנושא. המצב בישראל ממש נורא. מצד אתת מפתחים שיטות חדשות (ואני שמחה לקרוא על כך) אבל החדשנות והטכנולוגיה נותנות תשובה חלקית. נדמה כאילו אין התמודדות עם החלק של ההסברה. תודה על מה שכתבת. זה חשוב

    1. אני גם חושבת. אפילו אם לא מסיירים באתר עצמו לדעתי מומלץ לפתוח שם מרכז מבקרים ולהציע גם פעילות. בכל מקרה חשוב. תודה גלית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חולמת טיולים באינסטגרם

לתכנון טיול בהתאמה אישית

להרשמה לבלוג